perjantai 23. syyskuuta 2011

Perjantai

Tapahtumarikas päivä vaikken juuri monessa paikassa ollutkaan. Tutkiskelin tässä csángó-unkarilaisista juttuja, kun ulkoa kuului hälystysajoneuvon ääni. Uteliaana menin tietenkin ikkunaan ja kadulla meni ainakin kolme poliisien panssarivaunua (kumipyörin). Jotain täällä on tänään ollut, koska kun olin menossa viemään yhteen kätköön sankartenaukion lähelle kulkijoita, olikin purkin alue aidattu poliisin nauhalla. Päätin kuitenkin viedä tavarat purkkiin ja pääsinkin livahtamaan purkin käsiini. Kun palautin sen oli lähellä muutama poliisi ja menin tietenkin selittämään millä asioilla liikuin. Ensimmäiseksi kysyttiin ettei kyseessä ole pommi. He kiinnostuivat leikistä ja menimme yhdessä purkin luo ja esittelin heille kätköilyn. Olivat positiivisesti kiinnostuneita. 


Pitääkin äkkiä kirjata kulkijat, koska kukaan ei nyt tänään päässyt jälkeeni purkkia etsimään. Menin tosin sieltä oopperaan katsomaan balettia.
Szentivánéji álom
Ooperassa istuin piippuhyllyllä viimeisessä rivissä ja tuli juttua vieressä istuvan minua nuoremman rouvan kanssa. Valittelin ahdasta tilaa ja hän kehui miten Müpassa on enemmän tilaa ja paremmat tuolit. Minä tietenkin valittamaan, että liput sinne ovat kalliita. Hän kertoi, että heillä on jokin porukka, joka pääsee halvalla sinne ja otti minun yhteystietoni ylös. Herttaista.


Istuessani näin, että Gáborin anoppi tuli samalle parvelle sivulle ja väliajalla menin tietenkin tervehtimään ja kyselemään mitä pitivät. Minä olin hieman kriittinen ja he puolestaan ylistivät. Koska olen pohjoisesta, en kuulemma ymmärrä italialaista temperamenttia jne.. Mutta mikä hassua, vieressäni isunut rouva tunsi myös Grétin ja hänen seuralaisensa ja tuli myös juttelemaan.


Toisen näytöksen jälkeen en sitten lähtenyt penkistä vaan jäin paikalleni juttelemaan mukavien ihmisten kanssa. Ja kuinka ollakaan vieressäni istunut rouva oli aivan samaa mieltä kanssani ohjelmasta, vaikka ei olekaan pohjoisesta. Ohjelmassa oli baletti Mendelsonin Kesäyön unelma, jonka juonesta minulla ei ollut hajuakaan. Yritin ostaa ohjelman, mutta huomasin, että mukana oli vain 100 forinttia.


Ennen oopperaan menoa olin ensin esipesussa, sitten liotuksessa ja sen jälkeen varsinaisessa pesussa ja puhdasta tuli. Tuli siinä sivussa uituakin 500 metriä. Dagály kylpylässä on 50 metrin ulkoallas ja siinä on mukava uida, paitsi että aina jää nopeampien jalkoihin. Päivällä oli ulkoaltaassa sen verran hiljaista, että pääsin hyvin vesihierontapaikkoihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti